Рівний доступ до ресурсу і можливостей, а не боротьба чоловіків і жінок. Чому вчать у Центрі гендерної освіти Чернігівської політехніки
Центр гендерної освіти Національного університету «Чернігівська політехніка» було засновано у 2015 році за ініціативи Ольги Мельник, проректорки з науково-педагогічної роботи та соціального розвитку й активної викладацької спільноти університету. Навчаються і жінки, і чоловіки. Головна мета Центру — забезпечити рівні можливості в освіті для всіх, незалежно від статі.

На фото зліва направо актив ГО «Центр гендерної освіти»: Наталія Шакун, Алла Нітченко, Вікторія Швець, Юлія Перетятько, Ольга Мельник
— Ми прагнемо створити інклюзивне та гендерночутливе середовище в університетському просторі, — пояснює Алла НІТЧЕНКО, доцентка кафедри правоохоронної діяльності та загальноправових дисциплін Чернігівської політехніки, членкиня ГО «Центр гендерної освіти».
Вона розповіла про чотири напрямки Центру гендерної освіти:
* освітній — проведення семінарів, тренінгів, лекцій з гендерної тематики для студентів, викладачів і адміністративного персоналу;
* науковий — дослідження гендерних аспектів та їх застосування;
* просвітницький — організацію інформаційних кампаній, створення та поширення матеріалів, що підвищують обізнаність щодо гендерної рівності та запобігають гендерно зумовленому насильству;
* консультативний — надання експертної підтримки студентам і працівникам університету з питань гендерної рівності, прав людини та недискримінації.
У 2020 році на базі центру було створено громадську організацію «Центр гендерної освіти» (голова — Ольга Мельник), що розширило можливості для співпраці та реалізації соціальних ініціатив.
— Сьогодні ми активно співпрацюємо з Департаментом сім’ї, молоді та спорту Чернігівської ОДА, ГО «Асоціація демократичного розвитку», ГО «Фундація прав людини», а також міжнародними організаціями, зокрема ПРООН, UNFPA, IFES Україна та іншими, — продовжує Алла Нітченко. — Окрім цього, підписано меморандум про співпрацю з жіночими організаціями Чернігівщини, а також здійснюється активна діяльність у рамках Коаліції «Чернігівщина 1325» (в рамках співпраці, котрій дала поштовх Резолюція Ради Безпеки ООН 1325 “Жінки, мир, безпека”, від редакції).
ГО «Центр гендерної освіти» надає послуги з проведення гендерної експертизи освітніх програм, організовує опитування та соціологічні дослідження. Зокрема, у 2024 році, на запит UNFPA та ГО «Інноваційні соціальні рішення» в рамках проєкту «Безпечний Дім», було проведено соціологічне дослідження «Ставлення здобувачів/чок вищої освіти НУ «Чернігівська політехніка» до гендерно зумовленого та домашнього насильства».
Також здійснено соціологічне дослідження щодо спроможності жінок до соціальної згуртованості та відновлення в громадах Чернігівської області (Ріпки, Чернігів, Городня). Це дослідження було реалізовано у співпраці з Центром соціологічних досліджень і соціального аудиту НУ «Чернігівська політехніка» за підтримки Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні та фінансової допомоги уряду Франції, наданої в межах ініціативи «Вікна фінансування» в рамках проєкту «Жінки — агенти соціальної згуртованості та відновлення в громадах».
Дослідження показало, що гендерна нерівність зберігається не через відсутність активності жінок, а через системні бар’єри: нерівний доступ до ресурсів, стереотипи, економічні обмеження та слабкі політичні механізми реалізації гендерної рівності.
За даними Глобального звіту про гендерні розриви-2024, людство зможе досягти гендерної рівності (гендерного паритету) тільки через 134 роки. За рівнем гендерної рівності-2024, Україна посіла 63 місце серед 146 країн.
Я переконана, що без комплексної державної політики, посилення правозахисту та зміни суспільної свідомості подолати гендерний розрив буде складно.
— Пані Алло, чи стикалися ви з проявами гендерної нерівності? Де, коли, за яких обставин?
— Особисто я не стикалася, але знаю кілька подібних випадків. Наприклад, моя подруга часто згадує про прояви гендерної нерівності під час пошуку роботи після пологів, а інша, підприємниця, розповідає, що створила власну справу з нуля, але часто стикається з тим, що інвестори більше довіряють чоловікам. Я впевнена, що ці історії — лише дві з тисячі, які свідчать про те, що ми ще далекі від справжньої рівності.
— Що таке гендерна рівність?
— Рівні права, обов’язки та можливості жінок та чоловіків, дівчат та хлопців. Тобто, кожен має право (як чоловік, так і жінка; як хлопець, так і дівчина) на рівні можливості та доступ до ресурсів, незалежно від статі. Важливо розуміти, що гендерна рівність не є жіночим питанням, а повинна стосуватися і залучати чоловіків так само як і жінок.
— Чому деякі чоловіки сприймають негативно гендерну рівність?
— Рівність можливостей може сприйматися як загроза їхнім звичним ролям і привілеям;
— у деяких чоловіків може виникнути відчуття, що вони повинні переглянути свою поведінку та адаптуватися до нових умов. Вони можуть відчувати невизначеність у тому, що вважається «чоловічим» чи «жіночим» поведінковим стандартом, і це викликає почуття дискомфорту;
— іноді чоловіки не розуміють, що гендерна рівність не означає «заміни» чоловіків на жінок або боротьбу між ними.
Ольга САМСОНЕНКО.
Фото надане ГО «Центр гендерної освіти»
Підготовлено за підтримки Волинського прес-клубу
Пошук по сайту
Категорії
- Місто (826)
- Війна (297)
- Перехрестя (194)
- Політика (97)
- Кримінал (97)
- Здоров'я (77)
- Заєдісь! (59)
- Довоєнне (45)
- Весілля (33)
- Проєкт «Допоможи випускнику потрапити на шкільний бал» (29)
- Будмайданчик (28)
- Земля (21)
- Про простих (16)
- Промка (15)
- Чорна скринька (12)
- Життя (10)
- Жіноча рада (9)
- Ковід (8)
- Кіно (8)
- Про складних (8)
- Розгрузись (8)
- Акція (8)
- Новини (2)
- Точка зору (1)