Реклама на сайті «Вість»

Юрій Кудлай, викладач автошколи, знає, як правильно перетинати пішохідний перехід

| Місто

39-річний Юрій КУДЛАЙ навчає водіїв з 2008 року. П’ять років викладає теорію і практику в автошколі на Масанах, на вулиці Незалежності в Чернігові.

Юрій Кудлай

Підходимо до пішохідного переходу навпроти супермаркету «Велмарт». Теж на вулиці Незалежності. Біля цього переходу парковка. Видимість обмежена.

— Водій наблизився до пішохідного переходу. Що треба зробити? — запитую.

— Пригальмувати. У будь-якому випадку, є пішохід чи нема.

— А якщо є пішохід?

— Зупинитися і пропустити.

— Якщо огляду заважають інші машини?

— Пригальмовуємо і майже зупиняємося, щоб не збити пішохода.

Пішохід на переході — завжди правий. Навіть якщо він з неба впав під машину, винен водій.  Бо не вибрав безпечної швидкості. Не переконався, що можна їхати без проблем.

Біля всіх пішохідних переходів для водіїв встановлені попереджувальні знаки. Перед небезпечними переходами майже скрізь за 50 метрів, згідно з правилами.

Статистичні дані показують, що аварійність на пішохідних переходах в Чернігові велика. Під час навчальних занять на автомобілі вчу прогнозувати, чи піде пішохід зараз, чи пропустить машину. Якщо є сумніви, що пропустить, скидаємо швидкість. Є обмежена оглядовість — скидаємо швидкість. Незрозумілі дії пішохода — скидаємо швидкість. Навчальні автомобілі в місті їздять повільно. 30-40 кілометрів на годину. Через це пішохід не завжди розуміє, чи ми його пропускаємо, чи ні. Але я вчу завжди зупинятися.

У більшості випадків водії не дуже люблять пропускати пішоходів перед переходом. Іноді просто не бачать.

Є небезпечний перехід на Козацькій, біля «АТБ», — наводить приклад Юрій Кудлай. — Там часто аварії. Біля проїжджої частини стовп. Якщо в людини худорлява статура, не видно за тим стовпом. А пішохід у цей час уже рушив.

Для того, щоб зменшилася кількість аварій на пішохідних переходах, треба стати взаємоввічливими. Водіям бути уважнішими і гальмувати. Пропустити. Пішохід повинен впевнитися у своєму маневрі, у безпеці. Бо якщо збиває автівка — це боляче. Про це треба пам’ятати. Хоча буде винен водій.

Якщо побачив знак пішохідного переходу, прибирай ногу з педальки газу. Пішохід може вибігти. Дітей не завжди видно. Вони швидкі, бігають.

Раніше під час іспиту, якщо не пропустив пішохода, вважалося грубою помилкою. Зараз груба помилка — якщо під час проїзду на пішохідному переході втрутився інспектор, який приймає іспит.

На мою думку, у школі потрібно якомога більше говорити про правила дорожнього руху. Проводити позакласні уроки. Працівники поліції коли приїжджають у школи на такі уроки? Коли, не дай Боже, когось збивають. Коли щось десь сталося. Тоді й шухер іде. А розповідати правила толерантності на дорогах потрібно з самого дитинства.

У пішохідних переходів є дві розмітки. Нанесені білою фарбою і біло-червоною. Червоний колір означає, що перехід з підвищеною небезпекою.

— По-простому, біло-червона — значить там уже когось збивали, — пояснює Юрій Кудлай. — Працівники безпеки дорожнього руху розказували, як встановлюють пішохідні переходи. Працівник служби сидить у машині і рахує, скільки чоловік перебігло дорогу. 100 на годину — значить, треба перехід.

Зробили розмітку. Як­що на цьому переході були аварії, водії збивали пішоходів, встановлюють під­вищений. Якщо це не допо­магає, встановлюють світлофор. Біля школи №16 (район політехніки) і підвищений пішохідний перехід, і світлофор ще додали.

Можливо, треба збільшити відповідальність. Як водієві, так і пішоходам. Щоб привчати. Не можна дорогу перебігати в невстановленому місці.

 

З початку року — 16 потерпілих

15 серпня близько 12.00 на проспекті Левка Лук’яненка в Чернігові Максим Жевага на «Тойоті Камрі» збив 78-річну Аліну Гаврик. Жінка переходила дорогу на пішохідному переході. У неї легкі тілесні, відмовилась від подальшої перевірки по факту події. Матеріали скеровані до управління патрульної поліції  для прийняття рішення в адміністративному порядку.

16 людей отримали травми на пішохідних переходах у Чернігові з 1 січня до 15 серпня цього року.

 

«Одні гальмують, інші летять»

— У п’ятницю, 15 серпня, на цьому пішохідному переході автівка збила жінку, — підходить до переходу на розі вулиці Всіхсвятської та проспекту Левка Лук’яненка 19-річна Альбіна ЧЕРНЯВСЬКА, адміністраторка в кафе «Кілограм. Суші». — Кожного дня ходжу цим переходом на роботу. Підхожу, зупиняюся. Світлофор, але обов’язково дивлюсь на всі боки. Чекаю повної зупинки автомобіля. На нерегульованому переході так само дивлюся на всі боки. Ступаю ногою на перехід. Іду, коли всі водії зупинилися.

Альбіна Чернявська біля пішохідного переходу, де постраждала Аліна Гаврик

63-річна Світлана ДОНЕЦЬ підводить 10-річну Ксенію, онуку.

— Водії не завжди пропускають пішоходів, — пояснює, чому чекає, доки онука перейде дорогу. — Коли починається школа, кожного дня проводжу онуку до переходу і зустрічаю. Буває, одна автівка гальмує, а друга летить. Минулого навчального року збили однокласницю Ксюши. Один пропустив, а другий вдарив машиною.  Не дивляться, що діти йдуть. Онука проситься сама ходити. А я боюся. І розмітка є, і світлофор. А куди вони спішать, Бог їх знає? І що ти йому зробиш? Треба, щоб у водіїв совість була. А найстрашніше, що за кермо сідають п’яними.

Ми жили в Німеччині. Водії пропускають пішоходів. Дуже бояться штрафів. А в нас яке за це покарання?

— Підходжу до пішо­хідного переходу і стою хви­линку, — пояснює, як переходить дорогу, 80-річна Катерина ЛИТВИН. Вона з двома паличками. — Ходжу повільно. Не встигаю перейти на зелене світло. Водії чекають, доки я пройду. Навіть на червоне.

— Буває, можуть не про­пустити, — каже про во­діїв 62-річний Олександр МОРУГИЙ. — Та в більшості випадків пропускають. А якщо пішохід переходить у невстановленому місці, ще й обматюкають.

— Намагаюся пропус­кати пішоходів, — розповідає 62-річна Світлана НАЗАР­КІНА, во­дій­ка з 35-річним дос­відом. — Перше моє авто — «Москвич». Зараз їжджу на «Део Матіз».

Треба проводити роз’яс­ню­вальну роботу по телевізору, в інтернеті, у газетах.

Водій, водійка! Зупинись, пропусти пішохіда!

«Підвищені переходи на водіїв діють як психологічний і фізичний бар’єр»

74-річний Олександр ХАРЧУК — голова правління чернігівського ТОВ «ШБУ-14». 58 років досвіду в будівництві доріг, облаштуванні дорожніх знаків. 45 років досвіду за кермом.

Олександр Харчук

— У нас з якихось причин не пропускати пішохода стало культурою, — вважає Олександр Романович. — У новинах майже кожного дня пишуть: збили пенсіонера, жінку з дитиною. На світлофорі. Дуже часто саме на пішохідних переходах. Кажуть, за кордоном такого нема.

— Можливо, недостатньо попереджувальних знаків?

— Як дорожник такого сказати не можу. Знаків  у нас достатньо. Але ж їх треба ще й дотримуватися. Нашим людям до цього далеко.

— На заході України на переходах біля дитячих установ встановлюють манекени. Так попереджають, що дорогу переходять діти.

— Зайвим для наших водіїв не буде. Аби ще хтось біля тих переходів з батогом стояв. Зі свинцевим наконечником. Як колись пасли худобу. Щоб бив у разі порушення.

Чи змінять поведінку місцевих водіїв великі штрафи? Важко сказати.

У Чернігові є практика «лежачих поліцейських». Й облаштування підвищених пішохідних переходів. Вони здебільшого в центральній частині міста, де масовий потік пішоходів. Наше підприємство одним з перших почало їх облаштовувати. Вони діють, — впевнений дорожник. — Місцеві водії знають, що на цій ділянці летіти не можна. Навіть якщо нема пішоходів, гальмують. Діє як фізичний, а ще як  психологічний бар’єр. Водій думає про свою автівку. Якщо на швидкості летітиме, підскочить, поб’є підвіску. Або, у гіршому випадку, вилетить на узбіччя.

Патрульні ведуть статистику, фіксують. Де, на якому пішохідному переході найбільша кількість аварій. Де були травмовані діти. Там і варто робити підвищені.

У 1980-му в мене вже були «Жигулі». Зараз автівкою майже не їжджу. Більше ходжу пішки. На пішохідному переході ніколи першим не йду. Чекаю, коли підійдуть ще перехожі. Онука вчиться в шостому класі. Її вчу так: «Міланочко, не спіши на пішохідному переході. Навіть якщо для тебе зелене світло. Водій може бути неуважним. Не дай Боже, за кермом стався серцевий напад. Або може бути під впливом ліків чи алкоголю. Обов’язково подивися вліво, вправо. Не починай йти першою. Дочекайся, коли підійдуть інші пішоходи. Особливо, якщо це нерегульований пішохідний перехід. Іди з натовпом».

А ще водіям не можна сідати за кермо в стані алкогольного сп’яніння, — називає додаткову причину, чому водії збивають на пішохідних переходах. — Бо реакція в такого водія загальмована.

Юлія СЕМЕНЕЦЬ. Фото авторки

Матеріал створено завдяки журналістській стипендії Фонду польсько-німецького співробітництва

Архіви записів

  • Жовтень 2025
  • Вересень 2025
  • Серпень 2025
  • Липень 2025
  • Червень 2025
  • Травень 2025
  • Квітень 2025
  • Березень 2025
  • Лютий 2025
  • Січень 2025
  • Грудень 2024
  • Листопад 2024
  • Жовтень 2024
  • Вересень 2024
  • Серпень 2024
  • Липень 2024
  • Червень 2024
  • Травень 2024
  • Квітень 2024
  • Березень 2024
  • Лютий 2024
  • Січень 2024
  • Грудень 2023
  • Листопад 2023
  • Жовтень 2023
  • Вересень 2023
  • Серпень 2023
  • Липень 2023
  • Червень 2023
  • Травень 2023
  • Квітень 2023
  • Березень 2023
  • Лютий 2023
  • Січень 2023
  • Грудень 2022
  • Листопад 2022
  • Жовтень 2022
  • Вересень 2022
  • Серпень 2022
  • Липень 2022
  • Червень 2022
  • Травень 2022
  • Лютий 2022
  • Січень 2022
  • Грудень 2021
  • Листопад 2021
  • Жовтень 2021
  • Вересень 2021
  • Серпень 2021
  • Липень 2021
  • Червень 2021
  • Травень 2021
  • Квітень 2021
  • Березень 2021
  • Лютий 2021
  • Січень 2021
  • Грудень 2020
  • Листопад 2020
  • Жовтень 2020
  • Вересень 2020
  • Серпень 2020
  • Липень 2020
  • Червень 2020
  • Травень 2020
  • Квітень 2020
  • Березень 2020
  • Лютий 2020
  • Січень 2020
  • Квітень 2019
  • Березень 2019
  • Травень 2018
  • Квітень 2018
  • Березень 2018
  • Березень 2017
  • Квітень 2016
  • Травень 2015
  • Квітень 2015
  • Травень 2014
  • Червень 2013
  • Квітень 2013
  • Березень 2013
  • Серпень 2012
  • Квітень 2012
  • Серпень 2011
  • Липень 2011
  • Червень 2011
  • Квітень 2011
  • Листопад 2010
  • Жовтень 2006