Сумський робот обстежив каналізаційні мережі на Масанах. Щоб чернігівський водоканал не рив котлован глибиною шість метрів
27 квітня, в суботу, біля торгівельних бутиків, що навпроти зупинки «35 школа» на Масанах в Чернігові, провалився асфальт. 1 травня зранку тут працюють спеціалісти комунального підприємства «Чернігівводоканал». Допомагають колеги з сумського комунального підприємства «Міськводоканал».
— Аварійна ситуація на каналізаційному колекторі, — пояснює 35-річний Микита ПОНОМАРЕНКО, заступник головного інженера «Чернігівводоканалу». — Колектор з розтрубних залізобетонних труб.
Розтруб — це спеціальне розширення для легкого монтажу. При поєднанні двох елементів одну трубу вставляють в розтруб іншої.
Кожна труба довжиною шість метрів. З’єднуються між собою. Через дорогу стоїть вода. Грунт насичений водою. Через плавуни могло бути зміщення з’єднань труб. Розкарбування.
— Асфальт просів в декількох місцях.
— Зміщення може бути не в одній точці. Діаметр колектора 600 міліметрів. Труби залізобетонні. Коли забудовували Масани, тоді й вели цей колектор, в 90-х роках. Проводимо діагностику. Щоб зрозуміти, яким способом краще проводити ремонтні роботи.
Нам дуже сильно пощастить, якщо після діагностики виявиться, що можна провести санацію рукавом. Закрити витік біля пошкодженої ділянки каналізаційного колектора.
Метод «панчохи» (санація полімерним рукавом): в трубу, що підлягає відновленню, вводять гнучкий композитний рукав, який після затвердіння являє собою нову трубу, що виконує всі функції (в тому числі і несучу) старої.
Забудова до каналізаційного колектора дуже близько. Глибина прокладання труб — шість метрів. Якщо доведеться рити, котлован буде шість-вісім метрів. Сподіваємося, що знайдемо інше рішення, — схрещує пальці Микита.
Чернігівці запросили колег із сумського водоканалу. У них є телеінспекційна лабораторія. Спеціальний робот, якого запускають в трубу. Їде по колектору, веде відеозйомку. В машині спеціальне обладнання: монітори, щоб спостерігати, що відбувається в трубах.
Сумчани робот застосовують саме для каналізаційних труб. В Чернігові майже такий самий, але для водопровідних мереж.
— Чернігівський робот в Суми їздив?
— За потреби обмінюємося обладнанням, — підтверджує Микита Пономаренко. — Рік тому у нас були спільні навчання, обмінювалися досвідом. Ми поряд з Сумами, сусіди.
Роботів придбали для водоканалів швейцарці, збирали їх в Німеччині. На завод заїжджав «пустий» автомобіль, з нуля ставили підлогу, стіни, проводку, навісне обладнання.
— Ось він, — показує білий мікроавтобус «Рено» з написом «Телеінспекція», місто Суми. Всередині ціла лабораторія. Зліва внизу невеликий, довжиною сантиметрів 60, вагою 20 кілограмів той самий робот, що їздить по каналізації. Є декілька видів коліс. Їх прикручують в залежності від прохідності.
— З одного боку підключаємо кабель живлення, — інструктує Микита. — З іншого кінця металевої конструкції вдягаємо «голову» з камерою. Можна керувати за допомогою джойстику з машини, — відкриває бокові двері мікроавтобуса. — Прикріплені три монітори, як невеличкі телевізори. Сенсорна панель управління роботом. Може живитися від акумулятора автомобіля. Або додатково — є генератор. Живить все обладнання, що в автомобілі: лебідку, барабан, два системних блоки, комп’ютери і самого робота. Таке обладнання коштує близько 12 мільйонів гривень.
В цей час працівники водоканалу від одного колодязя до другого, приблизно 80 метрів, тягнуть синій рукав.
— Це перекачка. Щоб стоки не йшли по колектору, поки робот буде обстежувати каналізаційну мережу.
— Робота ж треба потім помити?
— В мікроавтобусі все передбачено. І душ теж, — додає Ігор ВЕРШИНІН, провідний інженер КП «Чернігівводоканал». — В автівці є бак з водою. Додаємо спеціальну хімію для дизинфекції. Якщо цього не робити, через два-три дні починає обростати пліснявою. Як мох на хлібі. Незалежно, чи це робот для каналізації, чи для водогону.
Робота запустили в каналізаційну мережу близько десятої ранку.
— Як і думали, розгерметизувався розтруб, — уточнює Микита Пономаренко. — Саме на тій ділянці, де провалля. Проінспектуємо всю довжину колектора, аби розуміти стан. Запустимо робота з іншого боку.
Скоріше за все, можна буде закрити полімерним рукавом. Але остаточне рішення будемо приймати після повної діагностики.
Юлія СЕМЕНЕЦЬ
Фото авторки
Пошук по сайту
Категорії
- Місто (725)
- Війна (252)
- Перехрестя (178)
- Політика (91)
- Кримінал (86)
- Здоров'я (74)
- Заєдісь! (58)
- Довоєнне (45)
- Весілля (29)
- Проєкт «Допоможи випускнику потрапити на шкільний бал» (29)
- Будмайданчик (26)
- Земля (21)
- Про простих (16)
- Промка (15)
- Чорна скринька (13)
- Життя (10)
- Жіноча рада (9)
- Акція (8)
- Про складних (8)
- Кіно (8)
- Ковід (8)
- Розгрузись (7)
- Новини (2)
- Точка зору (1)