Ольга Заковрашна, пішохідка і водійка у Варшаві, розповіла, чому там безпечно на пішохідних переходах
Варшава — найближча до Чернігова європейська столиця. Наше місто, кажуть, теж Європа. Але яка різна! У Чернігові на пішохідному переході можна загинути. У Варшаві роблять дороги безпечними для пішоходів.
Чи справді так і що саме роблять, розповіли Ольга Заковрашна й Олена Міщенко, чернігівки, які переїхали до Польщі, та Мацей Дзюбінський (Maciej Dziubiński), прессекретар відділу соціальних комунікацій управління міських доріг Варшави.
Багато попереджувальних знаків, «лежачі поліцейські», діти з кульками і великі штрафи. Ольга Заковрашна, пішохідка і водійка у Варшаві, розповіла, чому там безпечно на пішохідних переходах
41-річна Ольга ЗАКОВРАШНА, чернігівка, власниця приватної музичної школи «Дієз», три роки живе у Варшаві. Десять років за кермом. По місту їздить і власною автівкою, і громадським транспортом. Живе біля центральної дороги, що веде до аеропорту Шопена.

Ольга Заковрашна. Фото з сімейного архіву
У квітні 2023 її автівку викрали з-під дому. Тоді отримала досвід пішохода.
— У Варшаві та і в цілому в Польщі інфраструктура громадського транспорту вважається найкращою в Європі. Більшість транспорту — електричний. Трамваї, автобуси, метро, електрички. Міські, міжміські потяги, що ходять, як метро, кожні вісім-дев’ять хвилин.
У кожному автобусі валідатори. Інструкції польською, англійською, українською мовами. Щоб вийти на необхідній зупинці, кричати водію не потрібно. Є кнопка, яку треба натиснути, і транспорт зупиняється, відкриваються двері.
Проживши півтора року у Варшаві, приїхала в Чернігів. На пішохідному переході декілька разів ледь не потрапила під колеса. У Варшаві звикла: тільки підходиш до дороги, водії зупиняються. Навіть якщо нема пішоходів, водії пригальмовують перед переходами.
Багато регульованих переходів. На всіх перехрестях, де великий потік людей, вони є. Біля кожного переходу кнопки, які ти натискаєш, вмикається червоне світло для водіїв. Усюди камери відеоспостереження. Якщо це вихідний або не година-пік, мало пішоходів, камера зчитує. Якщо мало людей, світлофор для водіїв світить зеленим. Це не перевантажує потік автівок. Як тільки підходиш — камера фіксує. Вмикається відлік, вмикається зелене для пішохода. Майже всі переходи звукові. Вдень. Вночі їх вимикають. Практично на кожному переході, окрім деяких на околиці міста, окрема кнопка, окрема смуга для велосипедів, для самокатників.
Пішохідні переходи майже через кожні 200 метрів.
У Варшаві я спершу боялася сідати за кермо. Їздити треба з навігатором. Навчилася.
Під час Другої світової війни Варшава була частково зруйнована. Проєктували по-новому. Ще тоді зробили вулиці нормальної ширини. По дві-чотири проїжджі смуги. Грамотні транспортні розв’язки. Якщо промахнувся, через хвилину-дві є кільце, по якому можеш виїхати куди треба. Над тротуарами широкі зелені зони.
Поляки постійно щось будуть, ремонтують. Дороги, автобани — вау. Усюди огорожі, розмітка. Освітлення.
Я боялась їздити трасою Київ – Чернігів. Особливо вночі. Жодного ліхтаря. У населеному пункті жодного надземного чи підземного місточка, щоб пішохід міг безпечно перейти дорогу. У Варшаві є навіть місточки для тварин. Через кожні кілька кілометрів. З грунтом, з деревами мости. Такий собі імітований ліс. Щоб тварина могла перейти на інший бік.
Між містами, на сільських дорогах, знаків море. З обмеженнями швидкості: «60», «40», «30». Багато попереджувальних знаків, що можуть бути тварини. Якщо проводять ремонтні дороги, встановлять 500 знаків, щоб водії були уважними.
А ще поляки дуже люблять «лежачі поліцейські». Особливо, якщо це спальний район або поряд дитсадок, школа. Перед такими переходами багато попереджувальних знаків. Стоять фігури дитини з кулькою.
— Що треба зробити в Чернігові, аби пішохідні переходи стали безпечнішими?
— Велике значення має культура кермування, — каже свою думку Ольга Заковрашна. — Поляки-водії — скажені. Можуть порушувати. Але культура пропускання пішоходів на вищому рівні. Можливо, це пов’язано з великими штрафами. Чергують поліціянти.
Поруч з моїм домом є магазинчик. Біля дороги. Не центральної, дворової. Є світлофор, попереджувальні знаки. Рух односторонній. Багато пішоходів не чекають зелене світло, ідуть на червоне, бо нема автівок. Особисто бачила, як патрульні кілька разів штрафували тих, хто переходив на червоне. І водіїв, і пішоходів.
Чи часто бачите в Чернігові, щоб поліціянти штрафували тих, хто переходить вулицю в невстановленому місці? Якщо людина бидло, їй все одно, скільки знаків поставили. Поїзд їде — воно лізе, — має на увазі і водіїв, і перехожих.
Це така сама історія, як з прибиранням куп за собаками. Прописані за це штрафи. Але газони закакані. Прибираєш за своїм улюбленцем, двічі вліз у чиєсь. У Польщі за таке діють реальні штрафи. І суттєві. 300 злотих (3400 гривень, більше ніж 80 доларів) заплатиш за те, що не прибрав, наступного разу подумаєш.
Водій, водійка! Зупинись, пропусти пішохода!
«Достатньо того, що ви тільки підходите до переходу,
і водії вже зупиняються»
Олена МІЩЕНКО, журналістка, теле- й радіоведуча, родом з Ічні. Живе у Варшаві з 2017 року. Стипендіатка польсько-американської програми імені Лейна Кіркланда, під час якої навчалася у варшавському університеті та досліджувала тему «Портрет українського мігранта: як міграційні процеси представлені в українському інформаційному просторі».

Олена Міщенко
Запитали її, як почувається пішохід у Варшаві, яка різниця, порівняно з Черніговом, де Олена також бувала. Ось що вона розповіла:
«Я живу у Варшаві вісім років. Те, що стиль водіння і ставлення до пішоходів тут дещо інший, ніж, наприклад, у Києві, де жила до переїзду, відчула не одразу. Але згодом я це побачила за поведінкою знайомих, які приїжджали до Варшави у справах чи приватно. Пам’ятаю, коли ми підійшли з другом до пішохідного переходу, він зупинився і стоїть. Я питаю його: «Чому ти не йдеш?», а він каже: «Бо їде авто. Раптом не пропустить, я краще постою». Тоді я зрозуміла, що до хорошого звикаєш швидко, і цим хорошим було саме ставлення водіїв до пішоходів як до рівноцінних учасників дорожнього руху.
Тобто у Варшаві не треба по десять разів дивитись у всі боки й чекати, доки автомобілі точно зупиняться, і тільки потім ставати на «зебру». Як правило, достатньо того, що ви тільки підходите до переходу й водії вже зупиняються.
Звісно, це не означає, що треба ігнорувати елементарні правила безпеки, тому все ж варто дивитися й оцінювати ситуацію на дорозі.
Думаю, повага до інших людей на дорозі береться не тільки з виховання, а й з досить дієвої системи високих штрафів. Вулиці міста, пішохідні переходи, як правило, обладнані камерами відеоспостереження, тому і водії, і велосипедисти, і пішоходи мусять дотримуватися правил.
Якщо пішохід схоче перейти через дорогу в недозволеному місці, то за це може бути штраф від 50 злотих. Якось мати мого чоловіка, жінка старшого віку, поверталася додому з магазину, ішла вулицями приватного сектору і перейшла через дорогу там, де їй було зручно, а не по «зебрі», і якраз зустріла поліцію. Їй дозволили не платити штраф, тільки провели довгу бесіду про правила дорожнього руху.
Також можна отримати штраф, якщо під час переходу через дорогу дивитись не на дорогу, а в телефон. Причому розмір штрафу близько 300 злотих, тобто три тисячі гривень.
Загалом, Варшава, як і багато інших польських міст, дуже комфортна для пішоходів. Достатня кількість переходів, найчастіше регульованих світлофорами, широкі тротуари з рівною поверхнею, хороша система міського транспорту. Але, звісно, ідеально не буває ніде, скрізь є людський фактор і ніколи не можна бути впевненими на сто відсотків в адекватності будь-кого з учасників дорожнього руху.
Мацей Дзюбінський:
«Варшава прагне знизити смертність на дорогах до нуля»
(перекладено з польської)
— Варшавські дороги з кожним роком стають безпечнішими. Бюджет на поліпшення безпеки дорожнього руху на 2025-2028 роки був збільшений на додаткову суму 164 мільйони злотих (164 млн PLN ≈ 1,856 млрд грн та ≈ 44,9 млн USD). Таким чином, до кінця 2028 року ми витратимо на ці цілі щонайменше 284 мільйони злотих (284 млн PLN ≈ 3,215 млрд грн та ≈ 77,8 млн USD), — розповів Мацей ДЗЮБІНСЬКИЙ, прессекретар відділу соціальних комунікацій управління міських доріг Варшави. — Місто щороку виділяє на поліпшення безпеки кілька десятків мільйонів злотих.

Мацей Дзюбинський
Перш за все, на пішохідні переходи, які є найвразливішими точками безпеки на дорозі. Ці кошти ми витрачаємо на будівництво світлофорів, кругових рухів, острівців безпеки та інших елементів для уповільнення руху. Дане рішення ми впроваджуємо залежно від потреб користувачів конкретного переходу.
Потреби були визначені під час аудиту немаркованих пішохідних переходів*. Зміни необхідні насамперед на переходах, визначених як пріоритетні. Збільшений бюджет дозволить завершити реконструкцію таких переходів у приблизно 170 локаціях.
Тільки в 2024 році ми поліпшили безпеку на 90 переходах. Крім того, ми впровадили кілька десятків дрібних змін на ще кількох десятках переходів. В останні роки зміни, що поліпшують безпеку, відбулися на приблизно 670 пішохідних переходах.
Не можна також забувати про освітлення. З 2016 року ми встановили додаткове освітлення на майже 2100 пішохідних переходах. У 2024 році ми підготували проєкти подальшого освітлення.
Усі ці заходи відображаються у зменшенні кількості смертельних випадків на варшавських дорогах. Таким чином, ми наближаємося до «Візії Нуль», яка колись сприймалася зі скептицизмом, а сьогодні стає все більш реальною метою.
*«Немарковані пішохідні переходи» (англ. unmarked crosswalks) — це переходи, які юридично існують, але не позначені дорожньою розміткою чи світлофором. Тобто, наприклад, у Польщі чи інших країнах ЄС, якщо дорога перетинає тротуар або логічно продовжує пішохідну доріжку — це вже вважається переходом, навіть без «зебри». Водій має зупинитися, бо закон захищає пішохода.
Відповідь Мацея Дзюбинського в оригіналі
Warszawskie drogi są z roku na rok coraz bezpieczniejsze. Budżet na poprawę bezpieczeństwa drogowego na lata 2025–2028 został zasilony dodatkową kwotą 164 mln zł. Tym samym do końca 2028 roku wydamy na ten cel co najmniej 284 mln zł.
Warszawa co roku przeznacza na poprawę bezpieczeństwa kilkadziesiąt milionów złotych. Przede wszystkim na przejścia dla pieszych, które są najbardziej newralgicznymi punktami, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze. Pieniądze te przeznaczamy na budowę sygnalizacji świetlnych, rond, azyli i innych elementów uspokojenia ruchu. Dane rozwiązanie wdrażamy w zależności od potrzeb użytkowników konkretnego przejścia.
Wspomniane potrzeby zostały określone podczas audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Zmiany są potrzebne przede wszystkim na przejściach określonych jako priorytetowe. Zwiększony budżet pozwoli na dokończenie przebudowy takich przejść w pozostałych ok. 170 lokalizacjach. Tylko w 2024 roku poprawiliśmy bezpieczeństwo na 90 przejściach. Do tego wdrożyliśmy kilkadziesiąt pomniejszych zmian na kolejnych kilkudziesięciu przejściach. W ostatnich latach zmiany poprawiające bezpieczeństwo zaszły na ok. 670 przejściach dla pieszych. Nie można także zapomnieć o doświetleniach. Od 2016 roku zamontowaliśmy dodatkowe oświetlenie na blisko 2100 przejściach dla pieszych. W 2024 roku przygotowaliśmy projekty kolejnych doświetleń.
Wszystkie te działania znajdują odzwierciedlenie w malejącej liczbie ofiar śmiertelnych na warszawskich drogach. Tym samym zbliżamy się do „Wizji Zero”, która niegdyś przyjmowana z powątpiewaniem, dziś jest coraz bardziej realnym celem.
Сторінку підготувала Юлія СЕМЕНЕЦЬ. Фото з соцмереж.
Матеріал створено завдяки журналістській стипендії Фонду польсько-німецького співробітництва
Пошук по сайту
Категорії
- Місто (938)
- Війна (367)
- Перехрестя (210)
- Кримінал (108)
- Політика (103)
- Здоров'я (77)
- Заєдісь! (59)
- Довоєнне (45)
- Весілля (37)
- Будмайданчик (31)
- Проєкт «Допоможи випускнику потрапити на шкільний бал» (29)
- Земля (21)
- Про простих (16)
- Промка (15)
- Чорна скринька (12)
- Жіноча рада (10)
- Життя (10)
- Розгрузись (9)
- Акція (9)
- Про складних (8)
- Ковід (8)
- Кіно (8)
- Знадобиться (4)
- Оголошення (3)
- Новини (2)
- Ретроспектива (1)
- Реклама (1)
- Точка зору (1)