Секретар Чернігівської міськради Олександр Ломако: Влада, поки займалась політичним переслідуванням, буквально проспала тонни “гівна” з боку Росії

16.09.2024 | Місто

Протистояння між центральною владою та місцевим самоврядуванням Чернігова триває уже 2 роки. Попри те, що Офіс президента добився звільнення мера Чернігова Владислава Атрошенка, президентська вертикаль не отримала повного контролю над містом. І протистояння триває досі, шкодячи життю міста, яке в березні 2022 захистило Київ від російської навали.

Чому в місцевої влади останнім часом відбулися обшуки, як місто відновлюється, чи готове до зими і що з Десною, кореспондентка Цензор.НЕТ поговорила із секретарем Чернігівської міської ради Олександром Ломако.

– Минулого тижня у вас були обшуки, як розумію, вони стосувалися виділення земельної ділянки під АЗС. Можете прояснити подробиці, що вам інкримінують?

– Мені нічого не інкримінують. Що цікаво, це справа 2017 року. У 2017 році міська рада на сесії виділила земельну ділянку під будівництво АЗС і виконком дав дозвіл на укладення інвестиційної угоди на її будівництво. Тоді підприємець, який отримав цю землю, заплатив за декілька соток землі півтора мільйона гривень пайового внеску. Тобто те, що стверджує поліція у своїх інформаційних повідомленнях, що безкоштовно мерія виділила землю – це неправда. Є платіжка про сплачені за курсом 2017 року десь 56 тисяч доларів. Це по-перше.

По-друге, я в цей час не працював ні секретарем міської ради, ні депутатом міської ради, і взагалі до цієї ділянки не маю жодного стосунку. І на тих документах, які вилучили вони, – немає ні підпису мого, ні погодження.

У них була інша мета. Через 10 хвилин після того, як вони з’явилися у мене в приймальні, на телеграм-каналах, які адмініструються Офісом, з’явилося повідомлення, що у в.о. міського голови Чернігова обшук через махінації з землею. Без вказівки, що це 2017 рік, без згадки, що до мене особисто питань немає ніяких.

У міській раді провели обшук у двох приміщеннях – моєму кабінеті і канцелярії, де зберігаються всі документи. Героїчно вилучили рішення виконкому, яке є на сайті міської ради. І список погоджень цього рішення – це бігунок, там де заступники міського голови погоджують. Повторюся, там немає мого підпису. Також вилучили особові справи окремих посадовців, зокрема покійного колишнього першого заступника міського голови, і мій мобільний телефон. Картинка – це вся мета їхнього візиту.

Причому у нас у міській раді обшуки відбуваються вже на регулярній основі.

– Це вже який?

– Тільки за час дії воєнного стану це 33-й візит силовиків у 25 різних кримінальних справах. Це лише будівля міської ради, якщо додати структурні підрозділи та комунальні підприємства – буде далеко за 100. Але це вперше, коли разом зі слідчими були озброєні люди з автоматами, які блокували входи і виходи до міської ради, мені із застосуванням сили намагалися не давати пересуватися по приміщенню. Перевіряли сумки у жінок, співробітниць, які виходили з приміщення, це було вперше за весь час цих обшуків. І я думаю, що мета у них чітка – це створення політичної картинки і залякування, скажімо так, тиск на мене особисто, і залякування рядових співробітників.

– А в чому сенс такого залякування? Має ж бути якась мета, щось досягти?

– Мета у них не змінилася. Контроль Банкової над Черніговом. Вони цього не можуть досягти вже кілька років, ось і бісяться.

Після того, як з Чернігова наші Збройні Сили України зняли блокаду росіян на початку квітня 2022 року, Чернігів перебуває в політичній блокаді з боку центру, з боку Офісу Президента. Через цей силовий тиск, залякування, різноманітні погрози депутатам міської ради окремі посадовці намагаються місто тримати в політичній облозі. Їхня мета – отримати повний контроль над Черніговом, де є досить незалежне місцеве самоврядування.

Працюють системно:

– це і відсторонення мера, про що знає вся Україна, коли з абсолютно надуманих причин мер міста, якого підтримало 80% людей під час війни, був відсторонений від своєї посади рішенням Яворівського суду, а потім рішеннями інших судів – взагалі звільнений.

– це і введена військова адміністрація, яку намагаються у незаконний спосіб наділити повноваженнями місцевого самоврядування.

Тут коротко зупинюся на законодавчій базі. Закон про правовий режим воєнного стану говорить, що лише Верховна Рада може наділити начальника військової адміністрації повноваженнями місцевого самоврядування. Щодо Чернігова цього не відбулося. У нас є чинна та правомочна міська рада, виконком, всі органи. А через тиск на суддів ці повноваження все одно намагаються забрати у місцевого самоврядування та передати одному чиновнику, якого ніхто не обирав, якого ніхто не підтримує в місті, але якого призначила Банкова. Що це, якщо не узурпація влади?

– це і постійний тиск силовиків на команду та мене особисто, як виконувача обов’язків міського голови. У мене за останній рік це був четвертий вже обшук – двічі вдома, двічі в кабінеті. Залякують працівників, залякують сім’ю: приходять о 7-й ранку, діти збираються до школи, вони вриваються в квартиру… ну, можете собі уявити. Прийшли забрали мобільний телефон, пішли. Вже чотири телефони забрали.

– З ким же ви ведете такі цікаві розмови?

– Що вони там шукають, мені важко прокоментувати, але кожен обшук закінчується вилученням мобільного телефона. Мабуть, щось там їх дуже цікавить.

– Я так розумію, у всіх цих процесах і суди залучені?

– Так. Крім силовиків, Банкова активно використовує суди проти місцевого самоврядування. Останні рішення просто вражають. У Конституції чорним по білому написано, що ухвалення бюджету громади – це виключні повноваження сесії міської ради. Відкрийте 143 статтю. Цю позицію підтверджує Мінфін, про це чітко говорить Мін’юст. Про це говорить детальний і дуже чіткий науково-правовий висновок Інституту правотворчості та правових експертиз Національної академії наук України. Всі говорять, що за наявності чинного місцевого самоврядування повноваження місцевого самоврядування ніхто забрати не може. Але попри ці абсолютно логічні речі, Офіс президента через телефонне право, отримує протилежні рішення судів. Під тиском судді просто не зважають на всі аргументи і виносять, м’яко кажучи, дуже сумнівні рішення проти громади Чернігова. І мені відомо, що це відбувається під тиском після дзвінків, і всі знають, хто дзвонить.

– Хто?

– Скажімо так, той, хто “знищував чеченців під час блокади Києва”, особисто курує ці процеси і щодо всіх рішень, і щодо координації дій силовиків.

Ну це дуже впізнаваний опис виходить. Але хтось може довести, що були ці дзвінки Татарова?

– Я думаю, що коли в Україні зміниться влада, то судді зможуть багато розказати, під чим тиском вони ухвалювали абсолютно незаконні рішення, які суперечать Конституції, які взагалі на голову не налазять. І про відсторонення мерів Чернігова та Рівного, і про бюджет громади, і багато іншого.

З досвіду Чернігова скажу чітко, що військова адміністрація – це не про безпеку регіону або громадян. Це чисто політичний механізм Банкової без виборів захопити контроль над громадою, над ресурсами та бюджетом. Все. У нас в міськраді з 42 депутатів “Слугу народу” представляє лише 3. Попри таку волю людей, саме цій політичній силі Банкова намагається передати контроль над містом. Ми на цей тиск не піддаємося і продовжуємо працювати. Ось і головна причина всього, що відбувається у взаєминах Чернігова та центральної влади.

Я переконаний, і дуже хочу, щоб ініціатори цієї блокади знали – чернігівці цій владі ніколи не пробачать такої зневаги до міста, що  понад місяць стримувало ворога і не пустило його до столиці дуже дорогою ціною. І такі дії проти міста чернігівці сприймають ніяк інакше, як плювок в обличчя всій громаді.

– Наскільки я розумію, влада не отримала контролю над більшістю депутатів у раді?

– Абсолютно ні. Тому вони постійно міняють тактику тиску. Спершу хотіли всі повноваження передати військовій адміністрації та внесли до Верховної Ради відповідну постанову в лютому 2023 року. Вона була в порядку денному. Але депутати ВР цю постанову не поставили навіть на голосування, як у кулуарах пояснив голова фракції “Слуги народу” одному з чернігівських депутатів, який підійшов спитати, чому ж ми не голосуємо постанову про Чернігів, він сказав: “У мене за цю херню немає голосів”.

Друга спроба у них була відсторонити мене від посади шляхом вручення підозри, за двома справами вони це намагалися зробити. Але в Генеральній прокуратурі, яка затверджує текст підозри, яку готувала Служба безпеки України, є люди, які все-таки дружать із законом і не ставлять підписи під всіма документами. Хоча у них був план відсторонити мене і далі пробувати в ручному режимі керувати Черніговом.

Третя їхня спроба вже триває не один місяць – це переформувати склад міської ради Чернігова. У Чернігівській міській раді більшість набрала партія Владислава Атрошенка “Рідний дім”. Це 26 депутатів із 42-х.

І попри системне ігнорування сесій іншими політичними силами, які тісно співпрацюють зі “слугами”, міська рада збирається та розглядає більшість питань. Щоб якось це змінити, з депутатами активно працюють силовики. Керує цим процесом місцева СБУ, залучають ТЦК (на останній сесії депутата забрали прямо із засідання попри бронь). Але не виходить, бо люди обирали депутатів, щоб вони працювали на інтереси міста, а не здавали його тим, хто тримає Чернігів у блокаді.

– І ніяк не намагалися домовитися?

– Були певні спроби з боку начальника військової адміністрації, але це був шантаж, а не діалог. Довелося пояснити, що так ми не спрацюємося.

– А якісь конкретні приклади шантажу і тиску навести можете?

– Коли вони своїм розпорядженням встановили, що жодна платіжка міста не проходить без погодження військової адміністрації, надійшла пропозиція: “Дайте земельні ділянки в місті Чернігові моїм радникам, забудовникам від “Слуги народу” – і лише потім я підпишу платіжку на оплату послуг громадського транспорту. Інакше – він зупиниться”.

І в нас, на жаль, в місті зупинився громадський транспорт. Так вирішив чиновник військової адміністрації – 2 дні в місті не працювали автобуси.

“Дайте моїй людині посаду начальника управління житлово-комунального господарства або управління капітального будівництва, я підпишу документи на відновлення школи № 19″…

І так в усьому. Тобто, крім тиску з Офісу президента, є ще місцеві, призначені Офісом царьки, які користуючись нагодою, намагаються збагатитися за рахунок громади або вирішити особисті шкурні питання.

– А ви зверталися із цим до правоохоронних органів?

– Я звертався до правоохоронних органів та детально описав все поліції. І на допиті кілька годин слідчому пояснював, як все це відбувалося. Зі свідками, коли голова військової адміністрації повідомив, що не підпише кошти на транспорт, поки його раднику не зареєструють три земельні ділянки, які він виділив своїм розпорядженням. Міська рада відмовилася це робити, наступного дня став транспорт. Це було при свідках, і я це поліції на допиті показував. Але у силовиків є список чиновників, їх просто не можна чіпати. І до мене підходять дуже часто рядові виконавці, порядні силовики, яких там досить багато і в Службі безпеки України, і в Національній поліції. Їм соромно, вони просять вибачення, кажуть: “Ми цих чіпати не можемо. Така команда”.

У цьому плані мені згадується історія 2004 року, це історія про пельмені і тротил. 18 жовтня 2004 року я ще був студентом 3-го курсу й активним учасником опозиційних до режиму Кучми-Януковича молодіжних рухів. Я прийшов з пар, поставив на плиту варити пельмені, і через 5 хвилин до мене увірвалися силовики, поклали на підлогу, почали в квартирі обшук, і в духовці, на плиті якої варилися пельмені, “знайшли” 500 грамів тротилу з під’єднаним детонатором, який у будь-який момент міг вибухнути і рознести пів під’їзду. І я провів 11 днів в ізоляторі тимчасового тримання.

Потім, після Помаранчевої революції та зміни влади нове керівництво поліції публічно перепрошувало за політичні репресії.

Так-от у мене питання, що будуть казати сьогоднішні силовики, коли в країні зміниться влада. А це обов‘язково станеться. Знову будуть просити вибачення, як у 2004 році чи тікатимуть, як у 2014?

– Так, а що наразі з тими провадженнями, що були стосовно вас минулого року?

– Тоді вони мріяли впаяти мені підозру за те, що я не звільнив з посади мера Атрошенка. Суд відсторонив його на рік, але їм цього стало замало. Користуючись нагодою, хотіли і мене відсторонити, начебто, за невиконання рішення суду. Але обдурили самі себе, бо пішли одразу двома шляхами. Зареєстрували провадження, за яким і планували виписати мені підозру. Вже забрали справу на Київ, щоб іти в Шевченківський суд. Але паралельно з цим начальник військової адміністрації звернувся до суду, щоб зобов‘язати мене звільнити Атрошенка з посади. І Чернігівський адмінсуд цей позов задовольнив. Після звільнення Владислава Атрошенка з посади справа проти мене розвалилася. Слідчий на допиті мав дуже незадоволений вигляд.

– У цій справі про АЗС, яка там оренда зараз? Тому що принаймні в телеграм-каналах місцевих писали, що там дуже мала сума оренди.

– Там максимальна ставка, 12% від нормативно грошової оцінки, така у всіх АЗС в місті. Це 280 тис. грн на рік.

– Ваші опоненти ще кажуть, що ви виконуєте все одно волю Атрошенка і проводите рішення в його інтересах. Як на вас впливає Атрошенко? Як часто ви спілкуєтесь?

– Владислав Атрошенко нікуди не поїхав з Чернігова. Я вважаю, що мінімум за період Незалежності – це найбільш ефективний міський голова, за якого місто кардинально змінилося. І це визнає більшість містян. Зараз він не займається управлінням містом, не проводить якихось нарад тощо із зрозумілих причин, а саме – абсурдні рішення судів. Але, звісно, ми спілкуємося. Ми знайомі дуже давно, я є членом його політичної команди в місті Чернігові. І якщо, зважаючи на його досвід та авторитет, я можу попросити про якусь пораду щодо господарських питань міста, на мою думку це велика перевага.

– Поговорімо про інші важливі питання для міста. Я так знаю, що більшість фортифікацій фінансується за рахунок ОДА. Чернігову не вистачає коштів, ви просили їх у Києва. Києву не дозволили дати гроші, згідно із заявою секретаря Київради Бондаренка цей процес було заблоковано. Яка ситуація зараз? Хто це фінансує і як справи з фортифікаціями?

– У нас є кілька ліній фортифікацій у Чернігівській області. Якісь зводить за кошти держави ОВА. А є лінія безпосередньо біля міста. Ще в 2022 році мер Атрошенко їздив до головкома Залужного з цим питанням, для того, щоб нам дозволили саме як місту будувати фортифікаційну споруду, яка найближча до Чернігова.

Тоді Залужний це погодив, і ми в 2022-2023 роках 110 мільйонів гривень з бюджету міста Чернігова направили на будівництво лінії фортифікацій. Вже в 2024 році я отримав запит від ОК “Північ” про необхідне встановлення 23 бетонних вогневих споруд, які потрібні саме на цій лінії.

Враховуючи складність з бюджетом міста, особливо враховуючи вилучення ПДФО, я звернувся до міста Києва, щоб будувати ці споруди 50 на 50. Зробив це з дуже простою логікою. Чернігів захищає не тільки себе, а захищає і столицю. Я вдячний і особисто Кличку, і всім депутатам Київради, які це рішення підтримали. Але, на жаль, я побачив дуже дивну картину, коли, умовно кажучи, у понеділок Мінфін погоджує виділення цих коштів, а через тиждень відкликає свій попередній лист про погодження. І це питання заблоковано досі.

Поки ми будемо 100% фінансувати за кошти громади. У нас вже проведені всі тендери, зараз ведуться роботи.

– Ясно, що нас чекає дуже складна зима в плані енергетики. Що з цим у місті? Наскільки ви готові? Чи купували якісь додаткові когенераційні установки?

– Ми розуміємо, що зима буде дуже складна. Для нас вона складна не перша, тому що наша Чернігівська ТЕЦ була дуже сильно зруйнована в 2022 році. І, по суті, за дуже короткий період між зняттям блокади міста у квітні 2022 року і початком опалювального сезону 2022-2023 року нам вдалося її запустити, в тому числі, придбавши трансформатор, за який досі судять заступника, який підписував документи. І ми пройшли перший опалювальний сезон після блокади, подавши тепло в 99% квартир.

Зараз регулярно ведуться обстріли об’єктів енергетичної інфраструктури по всій країні, зокрема на Чернігівщині. Ми готуємося до різних сценаріїв.

Загалом, стан підготовки до опалювального сезону зараз понад 80%. Всі технічні роботи, гідравлічні випробування, підготовку мереж та все інше, що ми повинні зробити на цей період, ми вже зробили.

Готуючись до сценарію, коли буде брак електроенергії, ми встановлюємо зараз п’ять когенераційних установок. Одна вже встановлена, чотири в роботі.

Ми дякуємо за чотири установки USAID, які їх передали місту безкоштовно. І зараз ведемо переговори, я думаю, вони позитивно завершаться, і ще допомогу у фінансуванні, тому що це досить великі кошти.

Крім того, в нас всі об’єкти нашої інфраструктури, практично всі, забезпечені генераторами різної потужності.

– То містянам можна не переживати?

– Це залежить від того, куди і скільки буде прилітати ракет, а це своєю чергою – від того, наскільки вчасно наші партнери виконають зобов’язання щодо ППО.

– Напевно, останні тижні у всіх найбільш обговорювана тема – це ситуація із забрудненням Десни, ситуація з водою. Наскільки це зачіпає Чернігів? Тому що, як я розумію, місто не отримує воду з річки.

– У Курській області було підірвано кілька об’єктів – цукровий завод, очисні споруди біля цього заводу. І поступово ця пляма, а там кілька плям, по річці Сейм з Курської області зайшла до Чернігівської області, потім у Десну, і зараз пляма, в принципі, плавно рухається в сторону Києва. До Чернігова вона дійшла минулого понеділка.

Цими днями відчувається дуже різкий запах біля річки, вода темного кольору, і дуже велика кількість мертвої риби. Ми за ці дні вивезли на утилізацію вже понад сім тонн мертвої риби. По суті, ця екологічна катастрофа дуже значна, як і наслідки для Десни. Варто зазначити, що чернігівці не споживають воду з Десни. У нас водозабору немає – ми користуємося свердловинами. Тому для безпеки і для життєдіяльності міста це загрози не несе.

– Але поки тепло, ще люди купаються…

– Ні, ще тиждень тому я заборонив доступ до річок, ми встановили загороджувані стрічки, поставили патрулі муніципальної варти, які забороняють людям купатися, поставили таблички необхідні, це перше. Ну і плюс у нас на міському пляжі дуже багато інфраструктури спортивної, зараз доступ до неї обмежений.

Але для Києва, об’єктивно, це може бути великою проблемою, тому що якщо вода дійде в такому стані, як вона була біля Чернігова, до столиці, то кілька днів чи більше будуть великі проблеми з питною водою. Я сподіваюся, що будуть вжиті необхідні заходи і безпеці киян нічого не загрожує.

І мені дуже дивно спостерігати за практично повною бездіяльністю державних органів. Ця ситуація – екологічна катастрофа державного рівня. Вона стосується трьох областей плюс столиці. Нечистоти, які з Курської області пливуть зараз у сторону Києва, можна було б зупинити ще до Чернігова. Як мінімум, дуже сильно мінімізувати наслідки. Аераційні станції могли б цьому зарадити. Ми одну в Чернігові поставили за своєю ініціативою і ми бачимо, що вона дає результат. Якби воду почали насичувати киснем, коли стало відомо  про загрозу – а мінімум два тижні ця вода з Курської області йшла до міста Чернігова, через дуже багато населених пунктів Чернігівської області – можна було б покращити ситуацію.

Жодних дій взагалі не було вжито за цей період. Чому? Тому що обласна влада й особисто голова обласної адміністрації весь час займалися іншими завданнями: виконанням політичних вказівок з блокування місцевого самоврядування міста Чернігова. Вони активно зривали сесію міської ради, яка у нас була саме два тижні тому і просто проспали, на жаль, цю ситуацію і допустили екологічну катастрофу. Звітували на Київ про “героїчні успіхи” боротьби проти міста, а не кричали про необхідність терміново реагувати. Молодці, догралися в політику, тепер це проблема національного масштабу і загроза для мільйонів киян. Влада, поки займалась політичним переслідуванням, буквально проспала тонни “гівна” з боку Росії. Це дуже ілюстративний приклад. Змушує переживати за країну.

Тетяна Ніколаєнко, Цензор.НЕТ
Джерело: https://censor.net/ua/r3510094